KORPICE ZDRAVE HRANE NA KUĆNOM PRAGU

Domestica

KORPICE ZDRAVE HRANE NA KUĆNOM PRAGU

Inovativni poslovni model oličen u jedinstvenom brendu: Nakon voća, stiže i povrće pod okriljem Domestice

Sam koncept je zamišljen tako da se korpice zdrave hrane dostavljaju direktno potrošačima, a naručivanje bi se obavljalo putem socijalnih mreža i web platform.

Željeli biste da na kućni prag dobijate lokalno uzgojenu I zdravstveno bezbjednu hranu I tradicionalne domaće proizvode?

Centar za ekonomski i ruralni razvoj (CERD) uskoro će sa svojim vrijednim članicama pod brendom Domestica isporučivati korpe pune zdravlja do domova potrošača. Povrće, voće i drugi domaći proizvodi poznatog i provjerenog porijekla i kvaliteta biće svakodnevno dostupni za gradske trpeze.

Ovo je inovativni poslovni model otjelovljen u vidu Brenda – Domestica, koji je CERD pokrenuo u saradnji sa holandskim ekspertima početkom 2016. godine, a koji u budućnosti može da otvori put za ozbiljnu i brzu revitalizaciju sektora poljoprivrede u RS/BiH.

Prve aktivnosti Domestice, početkom 2016. godine podrazumijevale su plasman voća u saradnji sa Voćarskom zadrugom “Dubičko Potkozarje”. Kupci su tada pod okriljem ovog Brenda mogli kupiti certifikovane jabuke iz integralne proizvodnje u partnerskim marketima, a novost je da sada ovaj koncept obuhvata i povrće. U tu svrhu Centar za ekonomski i ruralni razvoj je organizovao grupu od 10 žena iz ruralnih područja kojima je na korištenje dato 10 plastenika za proizvodnju organskog povrća.

DO KORPICE JEDNIM KLIKOM

-Prvi ciklus proizvodnje je već zasnovan i plasiraćemo ga u februaru i martu pod okriljem Domestice.

Sam koncept je zamišljen tako da se korpice zdrave hrane dostavljaju direktno potrošačima u većim gradskim centrima, prije svega u Banja Luci. Ideja je da napravimo platform putem koje bi naši potrošači označavanjem ili klikom na proizvod koji žele, naručivali te korpice, a mi bismo ih dostavljali na kućni prag naših potrošača – navode u Centru za ekonomski i ruralni razvoj.

Sama proizvodnja u plastenicima je zasnovana po principima organske proizvodnje, što podrazumijeva upotrebu organskih đubriva, te sjeme sadnica koje nije tretirano, te same sadnice koje su proizvedene po organskom sistemu ili su predviđene za proizvodnju organskog povrća.

-Tehnologija proizvodnje koja će se pratiti biće organska, jer nam je cilj da na kraju dobijemo proizvod koji odgovara svim elementima i standardima kvaliteta organske proizvodnje. U ovu lijepu priču koja ima za cilj obezbjeđenje dodatnih prihoda za žene sa sela je uključeno deset naših članica. Trenutno je u plastenicima zasađena salata na 35 do 40 odsto ukupnih površina, a tu su i crni i bijeli luk, blitva, špinat, rukola i rotkvica. Prve plodove očekujemo u drugoj polovini februara – najavljuju iz CERD-a. Do prvih plodova biće organizovan i sistem pakovanja i dostave Domestica korpica, a sve vrijeme proizvodnje, članice prati stručni konsultant iz oblasti povrtlarske proizvodnje koji veoma dobro poznaje i samu tehnologiju organske proizvodnje povrća.

-Tokom cijelog procesa proizvodnje, naše članice imaju savjetodavnu i stručnu pomoć, a ono što je takođe specifično za ovaj koncept je to da se ne radi o klasičnoj proizvodnji i otkupu proizvoda, već su vrijedne domaćice u potpunosti uključene u sve aktivnosti vezane za razvoj i funkcionisanje ovog poslovnog modela. Domestica je tako zajednička aktivnost CERD-a i članica. Tako smo zajedno sa našim domaćicama formirali asortiman kultura koje će se uzgajati ili gajiti u plastenicima i došli do dogovora da radimo organsku proizvodnju.

Povrće uzgojeno po organskim principima

Ova grupa organskih proizvođača će  definisati  stroga interna pravila kojih se svi proizvođači moraju pridržavati. Riječ je o pravilima koja će poštovati standard organske proizvodnje i sudioničkog sistema garancije. Dakle, iako nećemo, za sada, imati formalno certifikovan proizvod od treće strane, imaćemo garanciju grupe proizvođača koja kaže da smo mi to proizveli po tačno propisanim principima – pojašnjavaju u Centru za ekonosmki i ruralni razvoj. Ovaj sistem je uveliko u praksi u više od 120 zemalja svijeta pod nazivom PGS – Participatory Guarantee System odnosno Sudionički sistem garancije i zvanično je prepoznat od IFOAM-a (Međunarodne Federacije za pokret organske proizvodnje).

KVALITET ZAGARANTOVAN

Sva hrana i roba biće podvrgnuti uzorkovanju i analizi u Zavodu za zaštitu zdravlja gdje će se mjeriti eventualna prisutnost nekih neželjenih supstanci. Ovo će omogućiti da kupci I potrošači mogu biti sigurni u to šta jedu. Uporedo sa ovim procesom, CERD će uključivati nove proizvođače koje će podržati kroz nabavku plastenika ili drugih vidova podrške kako bi se ta proizvodnja omasovila.

-Trenutno u ovoj probnoj fazi imaćemo na raspolaganju prilično ograničene količine proizvoda, međutim, svakako nam je u planu da krenemo u omasovljavanje koncepta i uključivanje većeg broja žena sa sela – najave su iz CERD-a.

U Domestica korpicama će se nalaziti i neki drugi proizvodi tradicionalne i organske poljoprivrede, poput pčelarskih proizvoda i prerađevina, zimnice, ljekovitog bilja, aromatičnih začina i svega što bi bilo interesantno za naše potrošače.

-Osnovni set za korpicu će se nadograđivati po želji potrošača. Cilj nam je da se napravi takav marketinški i tržišni model, koji će omogućiti proizvođačima da svoje proizvode sigurno plasiraju na tržište i da pri tome oni odlučuju o svim bitnim aspektima ovog koncepta. Na ovaj način, naši proizvođači imaju priliku da kroz novi vid socijalnog preduzetnišzva daju svoj doprinos i odlučuju, ne samo o svojoj sudbini, već i o sudbini svojih sela. Svojim potrošačima Domestica donosi brend pod čijim se okriljem plasira provjerena, zdrava i domaća hrana kontrolisanog porijekla, u adekvatnoj, često inovativnoj ambalaži, koja garantuje maksimalnu higijenu, svježinu i kvalitet proizvoda. Takođe, omogućena je potpuna transparentnost i sljedivost proizvoda (ko je proizveo, kako, kada i gdje). Osnovni cilj ovog poslovnog koncepta je izgradnja povjerenja i bliskih odnosa proizvođača i potrošača.

Kupci su već ranije, sa prvim aktivnostima Brenda Domestica u 2016. godini, pokazali izuzetan interes za ove proizvode što govori u prilog tome da će Domestica naći svoje sigurno mjesto na tržištu, a istovremeno povezati proizvođače i kupce u lanac koji će im omogućiti prijateljski, partnerski odnos, zdraviju ishranu i veću isplativost.

Izvor:http://www.cerd.ba

Pročitajte još članaka